Wednesday, June 16, 2010

pe cer >>> pe cer kalian sekarang???

post kali ni...
aku nk cer ttg beberapa anak murid tak rasmi aku yg kini aku sendiri tak tahu apa ceritanya...

ni murid2 SK semenyih... ni la sek pekak pertama aku pegi utk PBS... dan aku nk bercerita ttg Fathi Dalila (*murid perempuan yg duduk sebelah aku)...Fathi ni adik-beradik dia ramai... tp dia sorang yg pekak... sian kan... & bapak dia pon mcm x amek kisah sgt... bayangkanlah... bila bapak dia sendiri x tahu bahasa isyarat... mcm mn la komunikasi dia dgn anaknye yg sorang ni... Fathi ni seorang murid yang baik... xde prob & suka mengalah... aku tau sbb aku ambil dia sebagai kajian kes aku... seminggu aku perhatikan tingkah laku & sosial dia... memang seorang budak yg baik...

aku sempat jumpa dgn bapak dia...
sempatla berbual dgn beliau...
tp aku sedih sgt...
ttg topik yg kami bualkan...
aku dapat simpulkan bapak dia mcm nk lepas tangan...

beliau: kat sekitar KL & Selangor ni mn ada sek pekak yg ada asrama ye...

Aku: (*dgn prihatinnya memberitahu)... ada encik... kt shah alam... skpk Selangor... kt sana ada sediakan asrama..

beliau: oh... ada ye... emmm bagus jugak... hantar Fathi ke sana bagus... sy pon x payah susah2 antar & ambil dia... lgpon kt rumah xde sape nk berbual dgn dia... harapkan mak dgn kakak dia je la...

aku: GULP....

emmm... aku x cakap pape la lepas tu... nk ckp lebih2 aku ni siapa... tp memang cikgu2 kt sek tu pon ckp bapak Fathi mmg mcm tu... haih... last day aku kt sek.. aku ada bg Fathi hadiah... aku bg dia note book... bukan main lebar senyuman dia... dan aku masih igt lg senyuman itu...

Sem seterusnya... aku ke sek lain lak utk PBS... tp ada kawan2 aku yg gi sek semenyih... so aku tanya la ttg Fathi... tp kwn2 aku ckp xde budak nama Fathi...emmm mungkin dh pindah ke skpk selangor kot... kebetulan... x lama selepas itu... kelas aku dijemput untuk jadi sukarelawan hari sukan Skpk selangor... aku x sabar nk ke sek tu sbb nk tngok mcm mn la keadaan Fathi sekarang... tp bila ke sek tu... aku cr Fathi xde... tnya budak2... diorang x tahu... aku tebalkanlah muka tanya cikgu2 nye pulak... mmg xde... xde budak baru nama Fathi Dalila...

tertanya2 aku... ke mana agaknya Fathi... emmm mungkin berpindah ke tempat atau negeri lain... mn la taukan... tp apa pon aku harap dia sejahtera hendaknya... menerima apa yang patut diterimanya... kasih sayang, ilmu pengetahuan dan pengalaman... Fathi... agak2 nye kalau jmpa cikgu, awak kenal lg ke x ek???... emmmm

ni plak murid skpk kg bharu... namanya Imran... baik budaknye... pengawas perpustakaan... selain pekak, Imran ni gak ada kecacatan pd kedua belah kaki... tp masih leh berjalan la...

hari 1st aku dtg sek... Imran ni x dtg sek... hari kedua br la jmpa diaa... aku tanya dia.... kenapa x dtg sek smlm... dgn penuh perassaan dia bercerita menggunakan bahasa isyarat... (*aku alih bahasa la ye...)

"semalam, Isnin, pagi-pagi pergi dengan ayah keluar... sampai pejabat orang ada... ramai... tunggu lama sampai penat... ayah bawa suruh bilik masuk sama-sama... duduk.. ada orang gambar saya..."...

huh... aku mula2 x paham jugak... akhirnya aku dpt tangkap ceritanya... dia x dtg semalam sebab pergi buat IC... bila aku tujuk IC aku... haaa... dia angguk2...

satu sbb yg aku igt Imran sampai skrg ialah pasal cerita dia buat IC... betapa susahnya diorang nk menyampaikan maklumat pd orang normal... sekarang aku rasa Imran dh sek menengah kot... mungkin kt sek vokasional shah alam... atau mungkin di mana sahaja... Imran... semoga berjaya ya...

dan yang ini namanya Ammar.. comel je budaknye... ramah... sek kt SK taman midah... ni sek normal pertama aku pergi utk PBS... Ammar ni baik budaknye... petah berkata-kata... tp dia masuk kelas last sekali...

dia banyak la bertanya... mcm2... smpai x terjawab aku... dia cakap nk jadi askar... siap tunjuk aku cara berkawad lagi... haih... mmg best berbual dgn Ammar ni... ada je ceritanya...

skrg Ammar dh darjah 4 kot... mungkin masih lg kt SK Tmn midah... dia duduk dlm cheras ni gak... tp x pernah lg la terserempak dgn dia... mn x nya... aku pon bkn keluar berjalan sgt... hehe

kalau ditakdirkan jumpa... ntah dia igt aku lg ke x...

itulah... antara murid2 x rasmi aku yg membuatkan aku tertanya2 apa kisah mereka sekarang... pe cer la korang ek... sebenarnya ramai lg... tp x larat la nk cer... korang pon larat ke nk baca???
=p




*belom jd cikgu betul... anak murid ramai dh... klu dh jadi cikgu nnt... x terlayan agaknya... haih... bertugas dgn ikhlas...
=)

1 comment:

sarahmustaffa said...

Imran tu anak murid sara yg sara ajar kat tuisyen. skg dia belajar kat smk dato ibrahim yaacob, jalan batu 5, KL. dh form 3. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails