Sunday, December 28, 2008

pe cer >>> maal hijrah 1430 ... mesti baca!!!

assalamualaikum ...

salam maal hijrah utk semua ... kini ...kita telah melangkah ke tahun 1430 hijrah ...Alhamdulillah ...dgn izin dan inayahNya kita masih lg bernafas di muka bumi ini dgn nikmat terbesar iaitu iman dan Islam ... Alhamdulillah ... seperti biasa ... setiap maal hijrah ... kt masjid kg aku akan diadakan tahlil, bacaan doa akhir thn, bacaan doa awal thn dan ceramah perdana maal hijrah ... aku gi la msjid dgn bak n mak ... majlis mula jam 6.30 pm dgn tahlil n beberapa minit sebelum masuk waktu maghrib ... imam membacakan doa akhir thn ... then solat b'jemaah ... lepas solat maghrib ... dibacakan pula doa awal thn ... seatle sume ... br la ceramah perdana maal hijrah dimulakan ...

pe yg aku nk kongsi kn dgn korg ialah antara kandungan ceramah yg aku dgr ... ceramah ni di sampai kn oleh Ust Hj Hamdan bin Abd Razzak ... menurut mc ... dia ni abg kpd Ust Hanafi bin Abd Razak (actually aku pn x kenal ... hehe) ...tajuk ceramah "Menjana Ummah Gemilang" ...

antara kandungan ceramah ialah kepentingan doa ... kita selalu berdoa ... dlm Islam pon ada mcm2 doa ... smpai nk masuk toilet pon ada doa ... termasuk la doa akhir & awal thn yg di baca kn td ... menurut ust ... doa adalah senjata orang Islam ... maybe benda ni korg pon dh selalu dgr ... selain tu ... ust tu ckp doa ialah cahaya langit dan bumi ... so x pyh la aku terang kn lebih2 ... korg pon dpt fhm betapa penting nya doa dlm kehidupan seharian kita ...

kemudian ust tu menyentuh pula psl doa akhir thn & doa awal thn ... antara isi yg terkandung dlm doa akhir thn ialah kita memohon agar Allh menerima semua amalan kita sepanjang thn ... doa awal thn lak kita memohon agar di beri kekuatan supaya dpt menghindari dan membentengkan diri drpd godaan syaitan yg direjam ...





satu lg perkara yg aku nk share dgn korg ... yg ni quite interesting ... korg tau surah Yaasin kn ... kita slalu baca surah Yaassin setiap mln Jumaat ... bak aku pon slalu pesan baca Yaasin tiap2 mlm lepas Subuh n Maghrib ... tp kdg2 aku x wat ...heheh ...(syyyyyy) ... berbalik kpd surah Yaasin ... korg tau x dlm surah Yaasin ... ada 7 tmpt yg insyaAllah klu kita berdoa akan dimakbul kn ... menurut ust tu tmpt2 tersebut ialah pada selepas setiap ayat yg berakhir dgn "mubiiiin" ... balik je umah ... aku pon terus bukak surah Yaasin ... ye ... mmg betul ... ada 7 ayat yg berakhir dgn "mubiiin" ... iaitu ayat ke 12, 17, 24, 47, 60, 69 dan 77 ... setiap kali baca Yaasin ... lepas baca ayat2 yg dinyata kn ... berdoa lh ...insyaAllah di makbul kn kerana sesungguhnya Allah lah yg mengkabul kn, serta memberi manfaat dan mudarat ...

tu je la yg leh aku kongsi kan ... akhir kata setinggi penghargaan kepada jawatankuasa masjid jamek kg melayu, majidee, jb dgn k'jasama local agenda 21, mbjb krn menganjur kn ceramah perdana ini ... akhir kata ...

1 comment:

hysMan.. said...

Salam Maal Hijrah 1430H buddy..
Nothing wif Nur Kasih..
juz 'gambar hiasan'..
hehehh..:P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails